|
سال گذشته هر کیسه 50 کیلو گرمی کود اوره به کشاورزان 25هزار تومان و
قیمت هر کیسه 50کیلوگرمی کود اوره با پوشش گوگردی 35هزار تومان(کیلویی 600 تومان) توزیع
می گردید
در حال حاضر هر کیلو کود اوره درب کارخانه به قیمت حدود 420 تومان تحویل سازمان خدمات حمایتی کشاورزی می شود میزان توزیع کود اوره حدود 2میلیون تن و میزان توزیع کود اوره با پوشش گوگردی حدود یکصد هزار تن بوده است قیمت آزاد کود اوره هر کیلو حدود 940تومان و قیمت کود اوره ماکرو هر کیلو حدود 1400تومان است. به این ترتیب یارانه ای که دولت برای توزیع 2.2الی 2.3میلیون تن کوده اوره معمولی پرداخت می کند در سال حدود هزار و دویست میلیارد تومان است اما کل یارانه ای که برای کود ماکرو پرداخت می نماید سالانه کمتر از 100میلیارد تومان است استفاده از کود اوره با پوشش گوگردی منجر به صرفه جویی حداقل 30 درصدی در مصرف کود می شود به این ترتیب اگر بجای نیمی از کود اوره مصرفی، کود ماکرو استفاده شود مصرف حدود 350هزار تن کاهش می یابد که ارزش صرفه جویی که بوجود می آید به قیمت آزاد برابر 330 میلیارد تومان خواهد شد البته قیمت کود ماکرو بیشتر از کود اوره معمولی است لذا صرفه جویی ایجاد شده با مابه تفاوت قیمت این دو نوع کود همپوشانی خواهند داشت و نتیجه این خواهد بود که هزینه ها افزایش نمی یابد اما بهره وری در کشاورزی 30 تا 40 درصد افزایش خواهد یافت؛ از آلودگی منابع زیر زمینی، سفت شدن لایه های زیرین زمین، شور شدن خاک کشاورزی و چندین مشکل بزرگ دیگر جلو گیری بعمل می آید
كود اوره با پوشش گوگردي( SCU ) به عنوان يك نوع كود آهسته رهش كه داراي راندمان بالا و مزاياي بسيار زيادي براي خاك و گياهان است، در صنايع كشاورزي كاربرد زيادي دارد. اخيراً در كشور ما نيز با توجه به راندمان پايين كود شيميايي اوره اتلاف آن ، آلودگي شديد خاكها و منابع زيرزميني آب به نيترات و نيتريت ، كاهش جذب عناصر ريزمغذي بدليل بالابودن PH خاكها و … استفاده از اين نوع كود نه تنها براي مزارع شاليزار كه بطور كامل در آب غوطه ورند بلكه براي تمام اراضي كشاورزي توصيه شده است . زيرا صرف نظر از مزاياي فوق گوگرد نيز به عنوان يك ماده حياتي در ساختمان پروتئين ها ، به عنوان كاهنده PH خاكها و در نتيجه ايجاد شرايط جذب عنصر ريز مغذي خصوصا آهن و روي كه مردم كشور ما در فقدان ميزان آهن و روي ركورد دار مي باشند، دارد . در كشور ما سالانه بيش از دو میلیون تن اوره جهت تامين نياز ازت گياهان در صنايع كشاورزي استفاده مي شود.متاسفانه باتوجه به راندمان پايين آن( اتلاف بيش از پنجاه درصد ازت) ، كشاورزان مجبورند جهت تامين نياز گياهان مقادير بيشتري كود استفاده نمايند. البته ازدست دادن اين مقدار ازكود نه تنها باعث اتلاف هزينه هاي بسيار زيادي مي شود بلكه بخاطر وجود بيوره و همچنين تشكيل نمكها و كمپلكسهاي ديگر در خاك، كاهش راندمان خاك و آلودگي شديد آن ( سفت شدن خاكها) و آلودگي منابع زير زميني آب را نيز بدنبال دارد. از طرفي با توجه به نقش ارزشمند گوگرد در كشاورزي خصوصا در كشور ما كه بيش از نود درصد از زمينهاي كشاورزي آهكي و باpH بالا بوده و اين مسئله با عث كاهش راندمان جذب عناصر ريز مغذي كه از اهميت بالايي در رشد و نمو گياهان برخوردار مي باشند ، استفاده از كودهاي اوره با پوشش گوگردي از هر دو جهت باعث افزايش راندمان كشاورزي كشور خواهد شد. بخشی از مزایای کود اوره با پوشش گوگردی:
*افزایش محصول کشاورزی تا بیش از دو برابر. *پیشگیری از سرطان های گوارشی مانند سرطان معده در شمال کشور و بیماری های کودکان، ناشی از مصرف کود اوره بدون پوشش.(هم اکنون سرطان معده در رده اول سرطان های کشور قرار دارد) * توانایی تغذیه مواد مورد نیاز گیاه تا 10 هفته . * پوشش گوگردی با خاصیت قارچ کشی مانع از شیوع بیماری های قارچی شده و موجب از بین رفتن علف های هرز و آفتهای کشاورزی می شود. *کاربرد این کود موجب صرفه جویی در مصرف کود تا 70 درصد و کاهش هزینه های کارگری جهت پاشش کود و سموم می گردد. *کاربرد این کود موجب جلوگیری از آلودگی آب های زیرزمینی و کاهش نیترات آب های زیرزمینی می گردد. * پوشش گوگردی موجب افزایش قابلیت جذب عناصر ریزمغذی مانند منیزیم و کلسیم در گیاه می شود. *جلوگیری از فرسایش خاک بدلیل کاهش خاصیت قلیایی توسط گوگرد. * تامین نیاز گیاه به گوگرد به عنوان چهارمین عنصر مورد نیاز. * قابلیت کاربرد در کلیه مصارف زراعی ، کشاورزی و باغات مانند برنج، گندم،سیب زمینی، ذرت ، درختان باغات و... * با توجه به موارد فوق و اتلاف بیش از 60درصد کوهای شیمیایی بدون پوشش،فرسایش زمین های کشاورزی و آلوده نمودن منابع آبهای زیرزمینی که هزینه آن هزاران میلیارد تومان در سال است، بهره گیری از کود( اوره با پوشش گوگردی) موجب صرفه جویی سالانه به میزان حداقل 480 میلیارد تومان از منابع مالی کشور میگردد.
راهکار پیشنهادی: شرکت خدمات حمایتی می بایست با امضاء وزیر محترم جهاد کشاورزی مصوبه ای از دولت دریافت نمایند که قیمت عرضه کود اوره با پوششگوگردی و کود اوره معمولی در یک اندازه باشد و به مرور با فرهنگ سازی لازم و درک تاثیرات و اهمیت کود اوره با پوشش گوگردی نسبت به کود اوره معمولی کشاورزان به مرور این نوع کودرا جایگزین کود اوره معمولی می کنند در آن شرایط می توان متناسب با شرایط اقتصاد و برنامه های کلان کشور مصوبات لازم در خصوص یارانه های کشاورزی را هر ساله طبق روال موجود از دولت دریافت نمود.
+ نوشته شده در شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ساعت 14:7  توسط سید حسین میرافضلی
|
چندی است که تصمیم گرفتم در خصوص ساختار نظام حاکم بر کشور ایران یعنی نظام جمهوری اسلامی مطالعه و نتایج تحقیقاتم را منتشر نمایم. ابتدا چند کتاب مطالعه وسپس به مطالعات اینترنتی مبادرت نمودم با چند تن از دوستان موافق و مخالف نیز مباحث چالشی داشتیم از جمله با دکتر علیرضا طهماسبی مباحثه مفصلی داشتیم و از تفکرات ایشان که در دفاع از ساختار نظام ولایت فقیه نگاه علمی و اعتقادی عمیقی دارند استفاده نموده و چند شبهه ای که دیگران مطرح کرده بودند پاسخ گفته شد. اکنون خلاصه ای از مطالعات و بررسی ها به شرح ذیل تقدیم می گردد. نظام جمهوری اسلامی از دو بخش تشکیل شده یکی جمهوریت و دیگری اسلامیت آن است جمهوریت بدان معنا که همه ارکان حاکمیت وابسته به رای مردم است و اسلامیت آن نیز در ساختارولایت فقیه طراحی و نهادینه گردید. ارکان نظام عبارتند از: الف- مجلس خبرگان رهبری: مجلس خبرگان رهبری که دو وظیفه مهم و اساسی دارد یکی انتخاب رهبری و دوم نظارت بر عملکرد رهبر. همه اعضای مجلس خبرگان رهبری با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و اعضای این مجلس می بایست همگی به درجه اجتهاد رسیده باشند لذا اعضای این مجلس از نظر علمی در سطح نسبتا بالایی قرار دارند. ب- ریاست جمهوری و قوه مجریه: رئیس جمهور دومین مقام کشور بعد از رهبری و بالاترین مقام اجرایی کشور است. رئیس جمهور با رای مستقیم مردم و از بین گزینه هایی که توسط شورای نگهبان تائید می شوند انتخاب می گردد وزا با پیشنهاد رئیس جمهور و رای مجلس انتخاب می شوند، قانون بودجه نیز با پیشنهاد رئیس جمهور و تصویب مجلس قابلیت اجرا خواهد داشت. بانک مرکزی، استاندارها، شرکتها و سازمانهای دولتی طبق سیاست گذاری های رئیس جمهور و وزرای مربوطه فعالیت می کنند. بیمارستانهای دولتی، دانشگاه ها، آموزش و پرورش و سایر فعالیت های اجرایی کشور تحت امر رئیس جمهور فعالیت می نمایند.
پ-مجلس شورای اسلامی و قوه مقننه: نمایندگان مجلس با رای مستقیم مردم برگزیده می شوند از جمله مهمترین وظایف مجلس عبارتند از وضع قانون و نظارت بر اجرای قانون، رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزرا و رئیس جمهور، انتخاب و عزل حقوقدان های شورای نگهبان ج- قوه قضائیه: رئیس قوه قضائیه توسط رهبری انتخاب می شود کلیه فعالیت های قضائی کشور زیر نظر این قوه است همه مجتمع های قضایی و دادستانی و دادگستری ها زیر مجموعه این قوه است همچنین 6 حقوقدان شورای نگهبان با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و تائید مجلس انتخاب می شوند. همچنین نیروهای نظامی و انتظامی، بنیاد مستضعفان، ستاد جرایی فرمان امام، صدا و سیما نیز زیر مجموعه رهبری هستند مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز زیر مجموعه رهبری فعالیت می کند. ائمه جمعه و جماعات نیز تحت امر رهبری نظام فعالیت می کنند. بر اساس ساختار ترسیم شده مجلس خبرگان رهبری بالاترین جایگاه را در اختیار دارند چرا که انتخاب یا عزل رهبری و نظارت بر عملکرد رهبری بر عهده این مجلس است انچه مسلم است اینکه هر چه اجزای این ساختار به وظایف خود دقیق تر و متعهدانه تر عمل نمایند نظام قدرتمند تر و پاینده تر خواهد بود. ساختار ترسیم شده هم مردم سالاری را در دل خود جای داده و هم باورهای و اعتقادات دینی اکثریت مردم کشور را؛ بنا براین برای کشوری چون ایران ساختار فوق در مجموع مناسب است البته هیچ ساختاری بی نقص نیست اما نواقص نیز به مرور زمان قابل شناسایی و اصلاح است کلیت نظام باید مورد حمایت همه ایرانیان وطن دوست و دیندار قرارگیرد تا کشوری قوی و پر صلابت و رو به رشد داشته باشیم اما نواقص نیز با نگاه علمی و خارج از غرض ورزی و تعصبات خشک قابل بررسی مطالعه و اصلاح است. سئوال این است که آیا اکثریت اعضای مجلس خبرگان رهبری به درستی به وظایف سنگین خود در حوزه مسئولیت های مربوطه عمل می کنند؟ آیا اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به درستی به وظایف خود در حوزه مسئولیت های عنوان شده عمل می نمایند؟ آیا دولت و قوه قضائیه به بهترین شیوه به مسئولیت های خود عمل می کنند؟ چنانچه ارکان یاد شده به درستی به همه وظایف و مسئولیت های مهم و حساس خود عمل نمایند ساختار موجود بهترین نتایج را به دنبال خواهد داشت و موجب شگفتی جهانیان خواهد شد اما اگر بهترین ساختار ها طراحی شود و اجزای ان به درستی به مسئولیت های خود عمل ننمایند نتایج مناسب و قابل قبولی بروز نخواهد نمود لذا مطالبه اصلی مردم و نخبگان از نمایندگان دو مجلس و 3 قوه، عمل کردن به همه وظایفی است که قانونا شرعا و اخلاقا بر عهده ایشان می باشد. ادامه دارد
+ نوشته شده در دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ساعت 22:14  توسط سید حسین میرافضلی
|
در حال حاضر بخش عمده شرکتها و مجموعه های بزرگ اقتصادی کشور تحت مدیریت دولت اداره می شوند طی چند دهه اخیر خصوصی سازی انجام شده اما همواره به شیوه های اجرای آن نقد های علمی جدی وارد شده است چرا که هدف اصلی و اساسی خصوصی سازی که سپردن مدیریت شرکتها و مجموعه های اقتصادی به بخش خصوصی به فراموشی سپرده شده است مثلا صدها شرکت دولتی به سازمان تامین اجتماعی یا صندوق بازنشستگی کشوری یا بازنشستگی نیروهای مسلح،ستاد اجرایی و بنیادها و سایر صندوق ها واگزار گردیده ولی باز هم دولت مدیریت شرکتها را انتخاب می کند با این تفاوت که قبلا نقش نظارتی پر رنگ تر بود یعنی دیوان محاسبات و دستگاه های نظارتی بیشتری اجازه نظارت بر هزاران شرکت واگذار شده را داشتند اما بعد از واگذاری به صندوق ها مدیریت دولتی ماند اما سطح و عمق نظارت ها کاهش یافت و این وضعیت بستر را برای بسیاری از کج روی ها و سوء جریانات اقتصادی فراهم نمود. ساده ترین شکل آن حقوق و مزایایی است که به مدیران عامل شرکتهای بزرگ پرداخت می شود مدیرانی که اکثرا با روابط شخصی و سیاسی انتخاب می شوند و حقوق و مزایای آنها بعضا 20 برابر پرسنل زیر مجموعه با سطح سواد و تجربه برابر یا بیشتر از مدیر است. بسیاری از این افراد فقط نام مدیر عامل را یدک می کشند و از شاخصه های ویژه یک مدیر عامل از قبیل سواد و تخصص لازم،شجاعت و جسارت، سختکوشی و عرق سازمانی، شخصیت و آداب کار مدیریتی و صبر و توان تصمیم گیری های مهم در شرایط حساس برخوردار نیستند در چنین شرایطی وظیفه دستگاه های نظارتی بسیار مهم و حساس است اما در ابتدا کارشناسان دستگاه های نظارتی می بایست از جهت تخصص و علم و شناخت لازم در حوزه ای که می خواهند بر آن نظارت کنند برخوردار باشند یعنی دستگاه های نظارتی این امکان را داشته باشند که کارشناسان مجرب و کارآزموده و متعهد را بکار گیری نمایند تا گزارشات کارشناسی آنها جامع و از عمق علمی و واقع بینی لازم برخوردار و قابل اتکا برای تصمیم گیری در هر سطح باشد. در حال حاضر که مسئولیت های نظارتی بیشتر در سازمان بازرسی کل کشور تجمع نموده و با خارج شدن شرکتها از چتذ نظارتی دیوان محاسبات، سازمان بازرسی نقش پر رنگ تری در نظارت بر شرکتهای تحت مدیریت دولت دارد مهمترین فعالیتی که سازمان بازرسی کل کشور می تواند انجام دهد کدامند؟ در مرحله اول سازمان بازرسی می بایست عملکرد هیات مدیره شرکتها را تحت نظر داشته باشد مصوبا هیات مدیره شرکتهای بزرگ می بایست حداکثر یک هفته بعد از جلسات هیات مدیره برای مدیر کل مربوطه در سازمان بازرسی ارسال شوند و سازمان مصوبات را مورد ارزیابی قرار دهد همچنین برررسی شود که آیا اعضاء هیات مدیره به نقش و وظیفه بسیار مهم خود به درستی عمل می کنند یا خیر چرا که بر اساس قانون تجارت که شرکتها بر پایه آن فعالیت می کنند کلیه مسئولیت های شرکتها بر عهده هیات مدیره است و هیات مدیره می تواند شخصی را از بین اعضای خارج از اعضای هیات مدیره به عنوان مدیر عامل برگزیند لذا اگر هیات مدیره به درستی انتخاب شوند و هیات مدیره ها به درستی به وظایف خود عمل کنندمدیر عامل نمی تواند سوء استفاده کند افراد ضعیف نمی توانند در راس شرکتها قرار گیرند و اگر هم چنین شود مدیریت آنها استمرار نخواهد داشت و در مدت کوتاه با بروز نقاط ضعف آنها هیات مدیره در خصوص چنین مدیر عاملی تصمیم گیری می نماید.البته بشرط اینکه مجمع یا مدیریت هلدینگی که مدیران عامل را به هیات مدیره ها توصیه می کنند نقش هیات مدیره را در حد تشریفاتی نخواهند یعنی هیات مدیره واقعا بالاترین مقام تصمیم گیر در شرکتها باشد با کمال تاسف باید گفت که نقطه ضعف اصلی و منشاء مشکلات همین نقطه است هیات مدیره ها بیشتر نقش تشریفاتی پیذا کرده اند و اگر خلاف خواست مدیر عامل عمل کنند توسط مدیریت هلدینگ مورد بازخواست قرار می گیرند و اگر این وضعیت تداوم داشته باشد حتی اگر حق با عضو هیات مدیره باشد ایشان کنار گذاشته می شود چرا که نفوذ سیاسی مدیر عامل به مسئولین هلدینگ ها بالاتر است و امکانات در اختیار مدیر عامل برای تضعیف اعضای نا هماهنگ هیات مدیره بسیار زیاد تری در اختیار دارد کل امکاتات مادی و معنوی شرکت در اختیار مدیر عامل است از طرف دیگر مدیر عامل برای پیشبرد اهداف خود نیاز به رای اکثریت اعضای هیات مدیره دارد اگر خود او عضو هیات مدیره باشد و هیات مدیره 5 نفر باشند که غالبا چنین است مدیر عامل با هماهنگ نمودن دو عضو دیگر هیات مدیره برنامه هایش را پیش می برد و نیازی نیست که همیشه 2 عضو همراه برنامه های وی در هیات مدیره ثابت باشند ممکن است برنامه ای را مطرح کند که عضو مخالف به آن رای موافق و عضو موافق به آن رای مخالف بدهد همچنین مدیره عامل می تواند با امتیازاتی که به برخی اعضای هیات مدیره می دهد آنها را با خود هماهنگ نماید البته هیات مدیره اگر خیلی قوی باشد هیات مدیره است که مدیر عامل را کنترل و مدیریت می کند نه اینکه مدیر عامل هیات مدیره را مدیریت نماید.
ادامه دارد
+ نوشته شده در دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:29  توسط سید حسین میرافضلی
|
|