هر ساله در ابتدای سال دولت کف حقوق کارگران را اعلام می کند مثلا اعلام می کند کف حقوق کارگران در سراسر کشور 400 هزار تومان است به این ترتیب همه کسانی که اشتغال بلند مدت یا کوتاه مدت ایجاد می کنند در همه نقاط ایران می بایست علاوه بر بیمه کردن کارگران خود ماهیانه حداقل 400 هزار تومان حقوق پرداخت نمایند. در شهر های بزرگ و پر هزینه حقوق 400 هزار تومان حتی کفاف اجاره مسکن را نیز نمی دهد اما در شهرهای کوچک و مناطق دور افتاده که هزینه زندگی کم است افراد بیکار حاضرند حتی با دریافت حقوق کمتر از 400 هزار تومان مشغول کار شوند. چنانچه این محدودیت حذف شود و دولت دخالتی در میزان پرداختی به کارگران نداشته باشد سرمایه داران انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری در امور تولیدی و اشتغال زا در مناطق دور از مرکز خواهند داشت هر چه فرصت های شغلی بیشتر شود افراد بیکار از امنیت شغلی بیشتری برخوردار می شوند. دولت و وزارت کار و تشکل های کارگری چنانچه واقعا به فکر کارگران و کاهش بیکاری در کشور هستند بجای حمایت از کارگر از کارفرما حمایت کنند از کارفرمایان و سرمایه گذاران حمایت کنند و به آنها انگیزه سرمایه گذاری و ایجاد شغل دهند اینکه در کشور سالانه فقط 100 هزار فرصت شغلی قابل اتکا ایجاد شود و قانون کار از این تعداد حمایت کند بهتر است یا اینکه با حمایت از سرمایه گذاران و اشتغال آفرینان سالانه 500هزار شغل پایدار ایجاد شود. در حال حاضر قانون کار و دخالت های دولت در رابطه بین کار گر و کارفرما منجر به کاهش انگیزه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در کشور شده است.

+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰ساعت 16:0  توسط سید حسین میرافضلی   | 

تمامی کشورهایی که به دریا راه دارند پایتخت یا مهمترین شهرهای آنها شهرهای بندی آن کشورها هستند به عنوان مثال بندر شانگهای چین، بندر بصره عراق، بندر کراچی پاکستان، بنادر کلکته و بمبئی هند، بنادر سیدنی و ملبورن استرالیا، بندر هامبورک، بندر تورنتو کانادا بنادر بزرگ آمریکا و کشورهای دارای مرز دریایی

اما در ایران شهرهای بزرگ عبارتند از تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز و تنها شهر مهم بندری ایران بندر عباس است که جزء 7 شهر بزرگ کشور نیز نمی باشد.

بنادر از امتیازات زیادی برخوردارند که ما از این مواهب و امتیازات استفاده مناسبی ننمودیم.

ارزان ترین وسیله حمل و نقل در جهان کشتی می باشد با استفاده از کشتی می توان چند صد هزار تن بار را از دورترین نقاط جهان با هزینه مناسب به بنادر منتقل نمود لذا بنادر به دلایلی چون:

-          دستیابی آسان و ارزان به مواد اولیه کارخانه های صنعتی و تولیدی

-          دستیابی به آب فراوان

-          کم هزینه و آسان تر بودن انتقال تجهیزات کارخانه ها و قطعات مورد نیاز آنها

-          هزینه کم صادرات محصول به سایر کشورها

و دلایل متعدد دیگر از مزیت های ویژه ای برای احداث واحدهای تولید و صنعتی برخوردارند. به این سبب اکثر کشورها اقدام به احداث واحدهای صنعتی و تولیدی در حاشیه بنادر می نمایند حتی کشور عربستان نیز کارخانه های بزرگ پتروشیمی را در حاشیه بنادر احداث نموده است.

چنانچه کارخانه های فولاد، پتروشیمی، آلومینیم  و کارخانه های بزرگ که نیازمند تامین مواد اولیه خود از خارج کشور می باشند و برنامه  صادرات محصولات خود را دارند بهترین مکان برای احداث این واحد های تولید حاشیه بنادر است.

چنانچه این روند منطقی و علمی اجرایی شود شهرهای بندری ایران رونق چشمگیری خواهند نمود و با رونق این شهرها امکانات نیزب بسوی آنها گسیل خواهد شد. امکاناتی از قبیل فرودگاه های مجهز و فعال، اتصال به قطارهای پر سرعت، بیمارستان ها و دانشگاه ها و مراکز علمی بزرگ همه اینها ره آورد حاصل از توسعه بنادر می باشد.

یکی از مهمترین صنایعی که وابسته به دریا می باشد صنعت کشتی سازی است. در ایران حدود 30 سال است که سرمایه گذاری در صنعت کشتی سازی انجام می شود و شرکتهایی چون ایزوایکو، صدرا، کشتی سازی اروندان وچند شرکت دیگر فعال شده و سفارشاتی نیز برای ساخت کشتی دریافت کرده اند. این شرکتها نتوانستند در موعد مقرر سفارشات ساخت را انجام دهند و بعضا با سالها تاخیر مواجه گردیدند اما علت چیست شرکت ایزوایکو همزمان با دریافت سفارشات اقدام به ایجاد حوزچه آرامش و دو حوزچه بزرگ برای ساخت و تعمیر کشتی های اقیانوس پیما نمود و تا کنون چند صد میلیارد تومان برای ساخت این زیر بناها هزینه نموده است لذا بخشی از پیش پرداخت های ساخت کشتی برای ایجاد زیر بناها هزینه شد این وضعیت در صدرا نکا و کشتی سازی اروندان نیز اتفاق افتاد لذا پولی که برای ساخت کشتی از کارفرماها دریافت شد صرف ایجاد زیر بناهایی گردید که لازمه صنعت کشتی سازی می باشند. ساخت این زیربناها می بایست با حمایت ویژه نظام بانکی و کمک های بلا عوض دولت انجام می شد اما نظام بانکی حمایت چندانی از ساخت زیر بناها ننمود و شرکتها همگی دچار مشکل تامین نقدینگی شدند.

مشکلاتی که برای تامین قطعات و تجهیزات ساخت کشتی وجود داشته و دارد مشکل دبگر صنعت کشتی سازی است اکنون زیربناهای لازم در شرکتهای کشتی سازی تا حدود زیادی آماده شده اما مشکلات تحریم و تامین نیروی انسانی متخصص و موانع  قانون کار فعالیت ساخت کشتی در ایران را با موانع و مشکلات زیادی مواجه نموده است که این وضعیت کماکان ادامه دارد. نیروی انسانی تحصیل کرده و  ماهر کمتر حاضر به حضور دائمی در شهرهای کمتر توسعه یافته بندری هستند چرا که این شهرها از امکانات بهداشتی و بیمارستانی و رفاهی لازم برخوردار نیستند و خانواده ها کمتر رضایت به اسکان در شهرهای بندری ایران می شوند البته در چند سال گذشته بندر عباس تا حدودی شاهد پیشرفت و توسعه بوده که امید است با ایجاد امکانات لازم شرایط جذب نیروی انسانی ماهر در این بندر و سایر بنادر فراهم شود.

در ایران بانکها حتی حمایت های اولیه را از صنعت کشتی سازی بعمل نمی آورند مثلا در کشورهای صاحب صنعت کشتی سازی از جمله چین، کره و ژاپن بانکها کشتی در حال ساخت را به عنوان ضمانت پرداخت وام می پذیرند و وام های بلند مدت کم بهره به کشتی سازان بزرگ پرداخت می کنند اما در ایران بانکها انتظار دارند کشتی سازها برای پروژه های چند ده میلیارد تومانی مسکن و زمین خود را به عنوان ضمانتنامه بانکی قرار دهند.

چند سال است قانونی در مجلس  تحت عنوان قانون حمایت از صنایع دریایی تصویب شده و شورایی تحت عنوان شورای عالی صنایع دریایی در قانون پیش بینی شده تا جلسات آن با حضور رئیس جمهور و چند وزیر و معاون رئیس جمهور تشکیل وجهت حل مشکلات،  پیشبرد امور و توسعه صنایع دریایی  تصمیمات لازم اتخاذ شود اما آقای رئیس جمهور با وجود گذشت بیش از 2 سال از تصویب و ابلاغ  قانون نسبت به اجرای آن  اقدامات لازم را انجام نداده است. در قانون صندوقی به نام صندوق توسعه صنایع دریایی پیش بینی و منابع آن نیز بصورت دقیق مشخص شده اما صندوق نیز همچنان غیر فعال و بی اثر است. چنانچه قانون توسعه صنایع دریایی اجرا می شد بستر و شرایط برای تحول در صنایع دریایی و تولید انواع شناورها و ادوات دریایی ایجاد می گردید. کشور چین در ساخت ناوهای جنگی چنان سرمایه گذاری عمده نموده که آمریکا را نگران کرده و این نگرانی رسما اعلام شده است. چنانچه قانون توسعه صنایع دریایی اجرا می شد بستر برای ساخت کشتی های اقیانوس پیما، ناوهای بزرگ هواپیما بر وانواع سکوهای نفتی و دکل های حفاری در ایران مهیا می شد اما مسئولین ما هنوز پی به اهمیت و جایگاه ویژه دریا و صنایع دریایی نبرده و تا وقتی این شناخت و فرهنگ ایجاد نشود مشکلات گریبانگر حوزه صنایع دریایی خواهد بود. متاسفانه مجلس محترم نیز به مصوبات خود اهمیت چندانی نمی دهد و عکس العمل مناسبی در مقابل عدم اجرای قانون مصوب مجلس از خود بروز نداده است.

چنانچه به دریا، بنادر  و صنایع دریایی اهمیت لازم داده شود زمینه اشتغال پایدار ده ها هزار نفر فراهم خواهد شد و کشور در مسیر صحیح رشد و  توسعه قرار خواهد گرفت.

+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰ساعت 15:56  توسط سید حسین میرافضلی   | 

حزب  چیست؟ حزب گروهی از مردم با دیدگاهای  سیاسی  نزدیک به هم هستند که برای انجام اصلاحات و اهداف مورد نظر خود و توسعه کشور گرد هم جمع   و ضمن     تبیین  اهداف خود شروع به عضو گیری و افزایش نفوذ خود در بین مردم جهت جذب آرای آنها می نماید

مزیت ها و ضرورت های جامعه حزبی در نظام مردم سالاری دینی

دین اسلام خصوصا مذهب تشیع به رای و نظر مردم برای تعیین حاکمان اهمیت ویژه ای می دهد پیامبر  اسلام با پذیرش و رای و عقیده قبایل مدینه به حکومت رسید، امام علی بر اساس رای و نظر اکثریت جامعه به حکومت رسید امام می فرماید: سوگند به خدا، من خواستار خلافت و علاقمند به حکومت نبودم، ولی شما مرا دعوت کردید و به آن وا داشتید. بیعت شما با من بدون اندیشه نبود...(نهج البلاغه نامه 1)

امام حسن با بیعت و رای مردم به حکومت رسید و پس از آنکه اکثر مردم از این امام مظلوم روی برگرداندند ایشان خلافت را به معاویه واگذار نمود امام حسین نیز با دعوت جمع کثیری از مردم کوفه راهی عراق شد و وقتی به ایشان اطلاع دادند که کوفیان به دنیا دل بسته و امام را رها کردند قصد برگشت داشت اما راه را بر امام بستند و امام حسین بزرگ مرد آزاده ای که زیر بار ذلت نمی رفت و امر به معروف و نهی از منکر از حاکمیت را وظیفه خود می دانست بر علیه حکومت ظلم و جور قیام کرد اما بیعت را از یارانش برداشت و جز عاشقان عدالت و شهادت کسی ایشان را یاری نکرد.

حکومت غیر مردمی و متکی به رای اقلیت جامعه،  حکومت اسلامی و بر اساس سیره ائمه معصومین نمی باشد. لذا اسلام منادی  مردم سالاری دینی است. نظام جمهوری اسلامی همواره بر رای اکثریت جامعه استوار بوده و انتخابات در این نظام نش ویژه ای دارد.

 هرحزب به واسطه انسجام درونی و قدرتی که به واسطه نفوذ خود در جامعه و اعضا و هواداران دارد می تواند برایند رای و عقیده بخشی از جامعه باشد و این رای و اراده را متناسب با وزن و نفوذی که در بین مردم دارد در حکومت اعمال نمایند(از طریق حضور در انتخابات مجلسٰ شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری و دیکر انتجابات موثر در حاکمیت)

احزاب مختلف هر کدام به نوبه خود نمایندگی بخشی از افکار و عقاید جامعه را  بر عهده می گیرند لذا مردم با هر تفکر در چارچوب حزبی به دنبال تحقق دیدگاههای خویش از طریق کسب آراء مردم بر می آیند و آن احزابی که بیشتر مورد پذیرش مردم هستند از طریق رای مردم وارد شورای شهر و روستا ٰ مجلس و دولت و کانون های  قدرت می شوند.

با توجه به وضعیت سیاسی کشور بسیاری از افراد غیر وابسطه به جریان اسما اصولگرا خود را مستقل می نامند و از اینکه به ایشان عنوان اصلاح طلب و عنوانی که بر منافع آنها تاثیر گذارد و یا برای اثبات سخن خود و اینکه سخنشان حق است و جانبدارانه نیست براین نکته تاکید می کنند که مستقل هستند و وابسته به حزبی نیستند که بخاطر منافع حزب حقی را ناحق کنند چنین سخنانی به زیان کشور و توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. احزاب می توانند برآیند رای و عقیده مردم باشند از جمله ویژگی های احزاب مردمی شفاف بودن آنها است لذا احزاب به دنبال نا حق کردن حقی نیستند و اعضای حزب هم حق ندارند بخاطر حزب حقی را ناحق کنند. شهید بهشتی با درایت حزب جمهوری را تاسیس کرد در لبنان حزب الله و حزب امل اسلامی تشکیل شدند در ترکیه حزب عدالت و توسعه منشاء تحولات عظیمی در این کشور شد در مصر حزب اخوان المسلمین  منشاء حرکتهای بزرگی شده، در بحرین و تونس و یمن و عراق و دیگر کشورها احزاب مردمی هستند که برای احقاق حق تلاش و مبارزه می کنند لذا یکی از ابزارهای مهم و اصولی پیگیری راه حق،  تشکیل احزاب مردمی است. برخی افراد گروه هایی بنام جندلله و اسامی مقدس تشکیل دادند اما حرکات تروریستی انجام می دهند این گروه ها کوچک هستند و پشتوانه مردمی ندارند. لذا اسم مهم نیست محتوا و اهداف و برنامه ها و ایدئولوژی ها مهم هستند.

مردم سالاری دینی از طریق حزب قابل اعتماد و اجراست ٰبهترین  و شاید تنها راهکار اعمال رای و سلیقه همه ملت در حاکمیت تقویت احزاب و حضور فعال و پیوسته احزاب در عرصه فعالیت های اجتماعی و سیاسی می باشد.

وقتی مردم بدانند که از طریق احزاب صاحب قدرت در حاکمیت می توانند رای و نظر خود را بیان کنند و در معرض نقد دیگران قرار دهند چنین فضایی منجر به دمیدن روح امید و اعتماد به حاکمیت می شود. ساختار احزاب قوی و پر طرفدار،  مردمی است یعنی احزاب قوی دارای چندین هزار عضو در نقاط مختلف کشور هستند این اعضا در هر استان شورای مرکزی استان را با رای گیری انتخاب می کنند و شورای های مرکزی استانها نیز با رای گیری از بین خود شورای مرکزی حزب را بر می گزینند. به این ترتیب ساختار قدرت در احزاب انتخابی است و هر گاه اعضای حزب ارا ده نمایند می توانند اعضای شوراهای استانی و شورای مرکزی حزب را تغییر دهند. به این ترتیب مردم بصورت مستمر در حاکمیت نقش ایفا می کنند و در صورت عدم پاسخگویی حزب می توانند تصمیم گیری نمایند.

هر حزب متناسب با نفوذ خود در مجلس و شورایهای شهرو روستا و دولت صاحب قدرت می شود و کل قدرت در مراکز یاد شده توسط نمایندگان احزاب مدیریت می شود احزاب نیز نماینده بخش های مختلف جامعه می باشند لذا نظام حزبی مردم سالار ترین و منطقی ترین شیوه حکومت داری است.

نخبگان ایجاد حزب و حضور در احزاب را وظیفه مهم ملی خود بدانند چنانچه حزبی متناسب با افکار و عقاید ایشان  در کشور وجود دارد به عضویت آن حزب در آیند واز طریق انتخابات  درون حزبی جایگاه خود را شناسایی کنند و چنانچه حزبی را متناسب با افکار و عقاید خود نمی یابند با هم فکران خود اقدام به تاسیس حزب نمایند . چنانچه روند دریافت  مجوز سخت و طولانی است  در قالب گروه و هیات و ... متشکل شوند . البته دولت حق ندارد به صورت سلیقه ای به احزاب مجوز فعالیت دهد ٰ  دولت حق ندارد احزاب منتقد خود را حذف یا محدود نماید این کار خلاف اصول اولیه مردم سالاری دینی  است  البته  احزاب نیزمی بایست در چارچوب قانون فعالیت کنند و اگر به قانون نیز ایراد دارند از طریق ورود به سیستم حکومت  در صدد به رای گذاشتن تغییرات مد نظربرای اصلاح قانون اساسی باشند(البته تعدی به اصول اساسی نظام خلاف مصالح ملی خلاف شعار وطن دوستی و خلاف منافع ملی است چرا که هزینه ها و عواقب دنباله داری که ایجاد می کند به شدت خسارت بار خواهد بود. ممکن است ایراداتی به ساختار اداره کشور وجود داشته باشد اما در مجموع نظام ولایت فقیه می تواند مناسب ترین ساختار برای کشور ایران باشد)  قطعا قانون اساسی  ما نیاز به اصلاح دارد اصل 44 قانون  اساسی باید اصلاح شود ٰ  برای ایجاد نظام پارلمانی  باید قانون اصلاح شود در قانون اصلاحی ، احزاب می بایست با شفافیت بیشتری مورد حمایت قرار گیرند نقش احزاب در معرفی نامزدهای حزبی در مجالس و شوراها و ریاست جمهوری می بایست پر رنگ شوذد.

انتخابات بدون احزاب قوی  منجر به مردم سالاری واقعی  نمی شود انتخابات زمانی به معنی اعمال واقعی رای و نظر مردم است که احزاب مردمی قوی شکل گرفته و پس از بررسی های جامع،  نامزدهای مورد حمایت خود رابه مردم معرفی  نمایند. در زمان انتخابات تشکل ها و گروهایی  همچون  قارچ می رویند ٰ گروهایی تحت عنوان جبهه اصولگرا یا اصلاح طلب یا آبادگران و اسامی دیگر این گروها در نزدیک انتخابات شکل می گیرند و برای هر استان  لیست ارئه می دهند و با صرف هزینه فراوان تلاش می کنند اعضای لیست آنها رای بیاورد بعضا که به کانون های قدرت  اتصال دارند از امکانات وابزارهای حاکمیت  برای تصاحب رای مردم استفاده می کنند این گروهها پس از انتخابات از هم متلاشی می شوند و اتحاد انها صرفا برای کسب سهم بیشتر در مجلس و شوراها یا دولت است

این روش ها با کار حزبی  و اهداف و فلسفه حزب متفاوت است حزب بعد از انتخابات  نیز حضور دارد  و پاسخگو است جبهه ها وجریانات  موجود هر روز به یک رنگ  در  می آیند و ریشه و پایه ندارند لذا نمی توان با اتکا به آنها به اشخاص رای داد ٰ   حزب یک  مرامنامه و ارزش هایی دارد و بر اساس آن فعالیت می کند   حتی  ممکن است حزب 10 سال فعالیت کند اما صاحب سهمی در حاکمیت و قدرت نباشد  تا وقتی که مردم به آن حزب اقبال نشان دهند ٰ  حزب در مقابل عملکرد نامزدهای خود پاسخگو است اما تشکل ها و گروه های با عمر کوتاه در مقابل عملکرد نمایندگان معرفی شده خود پاسخگو نیستند چرا که بعد از مدتی ماهیت وجودی خود را از دست می دهند یا دچار اختلاف و از هم گسیختگی می شوند چرا که برای کسب سهم از قدرت این اتحاد ها این جبهه ها و غیر شکل گرفته اند.

اگر احزاب تقویت نشوند قطعا باندها و گروه های غیر شفاف و بعضا مخرب جای آنها را پر خواهند نمود. در کنار نقش قانون اساسی،  نقش احزاب در رشد یا افول ملت ها و کشورها نقش بی بدیلی است. هیچ کشور توسعه یافته ای در جهان یافت نمی شود که احزاب در آن کشور نقش محوری نداشته باشند احزاب مردمی می توانند به عنوان نمایندگان ملت ستون های انسجام ملی و عوامل افزایش امید و نشاط در جامعه و ناظران بر عملکرد کارگزاران نظام باشند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰ساعت 15:54  توسط سید حسین میرافضلی   | 

بعد از وفات پیامبر اکرم مردم در سقیفه بنی ساعده گرد آمدند و در تصمیمی احساسی و از روی تعصبات عربی و بدون لحاظ نمودن سخنان صریح پیامبر در قدیر خم و با علم به مجاهدتها و پیش تازی امام علی(ع) شروع به اختلاف جهت انتخاب جانشین پیامبر کردند قوم اوس و قوم خزرج به دنبال انتخاب جانشین از میان خود بودند  که با دخالت عمر و ابوبکر و دلایلی که آنها آوردند خلافت به ابوبکر رسید در حالی که خلافت حق مسلم امیرالمومنین علی (ع) بود اما چون مردم او را نخواستند و بجز یکی دو نفر کسی در سقیفه در دفاع از حق ایشان سخنی نگفت سکوت کرد و با خلیفه بیعت نمود  جناب ابوبکر و بعد از او جناب عمر خلافت کردند(جناب عثمان کاتب ابوبکر در انتخاب عمر به خلافت نقش تاثیر گذار داشت و پاداش خود را بعد از مرگ عمر دریافت کرد) امام  به خاطر اسلام و مسلمین به خلفا کمک می نمود هر چند که آنها اشتباهاتی نیز در حکومت داری داشتند خصوصا جناب عمر با وجود اینکه بر خود سخت می گرفت و مسائل دینی را رعایت می کرد اما به عده ای که ثبات عقیده نداشتند و همچنان تعصبات قومی و قبیله ای داشتند زیاد میدان داد که از جمله آنها بنی امیه و معاویه بودند بعد از عمر عثمان به خلافت رسید ایشان نیز با وجود اینکه قول داده بود حاکمنان منصوب عمر را تغییر ندهد اما آنها را برکنار و خویشان و بسستگان خود از بنی امیه را حاکم نمود یعنی دوباره قوم ابوسفیان بر عرب حاکم شد ابوسفیان که دشمن اصلی مسلمین بود  مدت نه چندان طولانی بعد از صلح حدیبیه حکومت را در دستان فرزندان و نوادگان خود دید حکومتی که امام علی و یاران باوفایش برای به ثمر رسیدن آن بارها تا مرز شهادت پیش رفتند برای آن از خودگذشتگی ها کردند اما ثمره تلاش آنها و حکومت عظیم اسلام که از حجاز تا عراق و شام و ایران را در بر گرفته بود به بنی امیه رسید

بعد از کشته شدن جناب عثمان به دست انقلابیون مردم فوج فوج به سوی امام علی روان و اصرار بر خلافت ایشان نمودند

امام می فرماید: سوگند به خدا، من خواستار خلافت و علاقمند به حکومت نبودم، ولی شما مرا دعوت کردید و به آن وا داشتید. بیعت شما با من بدون اندیشه نبود...(نهج البلاغه نامه 1)

به دلیل اصرار مسلمین و وظیفه دینی که امام بر عهده خود می دانستند خلافت را پذیرفتند اما دنیا طلبان و کوته فکران خشک مغز در مقابل ایشان ایستادند و نهایتا امام بعد از حدود 5 سال خلافت به شهادت رسیدند. بعد از شهادت امام علی به دلیل عدم حمایت و پایداری یاران امام حسن صلح با معاویه پیش آمد و معاویه حاکم بلامنازع دنیای اسلام شد. معاویه حدود 40 سال حکومت کرد بعد از مرگ معاویه فرزند وی یزید به خلافت رسید یزید حتی خود را مقید به رعایت ظواهر دین نیز نمی دانست و راهی را در پیش گرفت که جهان اسلام را به وضعیتی حتی بدتر از دوران قبل از اسلام برساند از طرف دیگر یزید در صدد بیعت گرفتن از امام حسین برآمد و امام حسین هم نمی توانست با شخصی چون یزید بیعت کند امام حسین نمی توانست با یزید شرابخوار بوزینه باز به عنوان خلیفه مسلمین بیعت کند بیعت امام حسین با یزید بر خلاف مفاد قرار داد صلح بین امام حسن و معاویه و تایید روش ها و اقدامات ضد دین و ضد انسانیت یزید بود.

یزید حاکم مدینه را تحت فشار قرار داد که از امام حسین به هر شکل بیعت بگیرد امام حسین دیگرنمی توانست  در مدینه بماند لذا با هدف انجام مناسک حج و افزایش آگاهی مسلمین از ماهیت پلید حاکمیت به مکه رفت در مکه امام متوجه شد که دشمنان در ماه حرام قصد ترور ایشان را دارند کشته شدن امام حسین در ماه حرام و در مکه موجب شکستن حرمت خانه خدا و شهادت کم هزینه برای حکومت جائر بود.

امام با علم به اینکه در صورت پذیرفتن دعوت کوفیان و حرکت به سمت کوفه شهید خواهد شد اما تنها راه حفظ دین و زنده کردن مردم و دمیدن خون در رگهای بی رمق جامعه غرق در دنیا و مادیات آن زمان شهادت مظلومانه فرزند پیامبر بود. امام باید با شهادت مظلومانه خود در خونهای یک  نسل حرکت، جوشش و بازیابی غیرت را هدیه می داد. 

و به گفته استاد مرحوم شریعتی و شهيد قلب تاريخ است، هم‌چنان‌كه قلب به رگهاي خشك اندام، خون، حيات و زندگي مي‌دهد. جامعه‌اي كه رو به مردن مي‌رود، جامعه‌اي كه فرزندانش ايمان خويش را به خويش از دست داده‌اند و جامعه‌اي كه به مرگ تدريجي گرفتار است، جامعه‌اي كه تسليم را تمكين كرده است، جامعه‌اي كه احساس مسؤوليت را از ياد برده است، و جامعه‌اي كه اعتقاد به انسان بودن را در خود باخته است، و تاريخي كه از حيات و جنبش و حركت و زايش بازمانده است، شهيد همچون قلبي، به اندام‌هاي خشك مرده بي‌رمق اين جامعه، خون خويش را مي‌رساند و بزرگ‌ترين معجزه شهادتش اين است كه به يك نسل،‌ ايمان جديد به خويشتن را مي‌بخشد.
شهيد حاضر است و هميشه جاويد.
امام خانواده و نزدیکانش را به همراه خودبه این سفر جنگی برد چرا که شهادت مظلومانه امام باید به بهترین شکل به همه مسلمین منتقل می شد باید فلسفه قیام عاشورا منتقل می شد و چه کسی بهتر از زینب می توانست به این مسئولیت تاریخی عمل کند و چه زیبا فرمود مرحوم دکتر شریعتی: آنها که رفتند کاری حسینی کردند و اینها که ماندند باید کاری زینبی کنند.

همه خانواده امام به نحو احسن به وظیفه تاریخی خود عمل کردند حضرت رقیه با مرگ خود در کنار سرمقدس پدر مجلس یزید را به آشوب کشید به حدی که نزدیکان یزید لب به انتقاد از او گشودند حضرت سجاد و حضرت زینب و همه اسیران از خاندان امام تحت رهبری شیر زن کربلا به مسئولیتی که تاریخ، دین و برادر عزیزش بر دوش او نهادند عمل نمودند.

مهمترین هدف امام حسین از قیام بر عیله حکومت یزید عمل به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر بود چرا که اگر در جامعه ای امر به معروف و نهی از منکر برداشته شود آن جامعه رو به تباهی خواهد رفت و مخاطب اصلی امر به معروف و نهی از منکر حاکمان هستند چرا که خطا و کج روی آنها جمعیت، کشور و ملتی را به تباهی می برد.

اما در کوفه چه می گذشت؟

ابن زیاد با پول و توزیع قدرت توانست تعداد زیادی از بزرگان کوفه و حتی برخی از اعضای طایفه هانی و بزرگان دیگر را با خود همراه کند. از طرف دیگر اختلاف نظر  بین شیعیان کوفه منجر به زمین گیر شدن حامیان امام در کوفه شد و ابتکار عمل را از آنها سلب نمود مختار از شهر خارج شد و چون اکثر حامیان او ایرانی بودند نمی توانست از نیروهایش در مسائل داخلی کوفه چندان استفاده کند خود مختار هم انسان زیرک و حسابگری بود و می دانست با وضعیتی که در کوفه وجود دارد نمی تواند بر علیه ابن زیاد اقدام کند سلیمان بن سرد خزایی نیز که از مراجع دینی کوفه بود هر گونه قیام قبل از حضور امام و دستور امام را جایز نمی دانست به این ترتیب  سکوت درد آوری بر کوفه حاکم شد.هانی از یاران نزدیک امام حسین دستگیر شد طایفه بزرگ هانی گرد دارالعماره  جمع شده و خواستار آزادی هانی شدند ابن زیاد شریح قاضی را که اهل دین بود و به خوش نامی شناخته می شد به بالای دارالعماره فرستاد و شریح شهادت داد که هانی سالم و میهمان عبیدالله است به این سبب مردم متفرق شدند شریح که به دوستی با امام علی و دین مداری شناخته می شد با این اقدام از عوامل تثبیت حکومت ابن زیاد و شهادت امام حسین شد. مسلم ابن عقیل به همراه جمع زیادی از مردم کوفه که به نیابت از امام حسین با او بیعت کرده بودند با شنیدن خبر آزار هانی به سمت دارلعماره رفته و آنجا را به محاصره در آوردند اما مدیریت ضعیف مسلم ابن عقیل و مجال و فرصت دادن به ابن زیاد منجر به طولانی شدن محاصره و تحلیل قوا و پراکندگی یاران مسلم شد در حالی که مسلم می توانست در همان ساعات اول با استفاده از شور و هیجان حامیان خود به دارلعماره یورش برده و هانی را آزاد و مسیر قیام را تغییر دهد. یاران مسلم متفرق شدند و مسلم نیز نامه ای برای امام نفرستاد تا امام را از اوضاع کوفه مطلع کند لذا امام به حرکت خود به سمت کوفه ادامه داد. بهر حال مسلم ابن عقیل و هانی به شهادت رسیدند و امام و یارانش در کربلا مظلومانه به شهادت رسیدند  سکوت کوفیان بعد از شهادت امام حسین به یکباره شکسته شد اما باز هم کوفیان راه اشتباهی را در پیش گرفتند سلیمان ابن سرد خزایی و حدود 4 هزار نفر دیگر به عنوان طوابین بر علیه ابن زیاد خروج کردند حاکم زبیری کوفه نیز از ایشان حمایت نکرد سلیمان حاضر به همراهی با مختار  در تصاحب حکومت کوفه توسط شیعیان نشد با یاران خود به جنگ ابن زیاد رفت و شجاعانه جنگیدند تا کشته شدند. مختار با کمک ابراهیم مالک اشتر قیام کرده و حکومت کوفه را در اختیار گرفتند هم مختار اهل فتوا بود و هم ابراهیم لذا به مرور بین آنها اختلاف ایجاد شد مختار در کوفه طایفه بزرگی نداشت اما طایفه اشتر بزرگ بود مختار بی پروایی کرد و بدون حمایت ابراهیم به جنگ ابن زبیر رفت جنگی که به زیان شیعیان و به نفع  حکومت بنی امیه بود  امام حسین مردم کوفه را نفرین کرد و شیعیان امام حسین می دانستند که بعد شهادت ایشان کوفه روی آرامش را نخواهد دید ابو اسحاق مختار ثقفی نیز می بایست با آن کیاستی که داشت این امر را درک می کرد و بعد از انتقام از جانیان واقعه کربلا در خصوص حکومت بر کوفه یا ادامه جهاد با بنی امیه تصمیم درست می گرفت. شاید ابراهیم مالک اشتر برای حکومت بر کوفه مناسب تر از مختار بود و مختار برای حکومت بر ری و ایران می توانست موفق تر باشد.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰ساعت 15:51  توسط سید حسین میرافضلی   | 

* افزایش صادرات غیرنفتی
 از جمله  کارهائى که باز همت مضاعف را در زمینه  اقتصاد نشان میداد، افزایش صادرات غیرنفتى است. بودجه  کشور ما متأسفانه از ده‌ها سال پیش به این طرف، وابسته  به نفت است. این روش را همه  اقتصاددانهاى دلسوز رد میکنند؛ این روش در کشور ما عادت شده است. نفت را استخراج کنند، بفروشند، از پول آن کشور را اداره کنند؛ این شیوه  غلطى است.
من سالها پیش این را گفتم که یکى از آرزوهاى من این است که یک روزى ما بتوانیم کشور را جورى اداره کنیم که حتّى اگر لازم بود، یک قطره نفت هم صادر نکنیم و کشور اداره شود. این چیزى است که تا امروز پیش نیامده است. البته کار آسانى هم نیست، کار بسیار مشکلى است. افزایش صادرات غیرنفتى موجب میشود که ما به این هدف نزدیک شویم؛ و این کار دارد انجام میگیرد. سال 89 گام بلندى در این راه برداشته شد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه ۱۱ آذر ۱۳۹۰ساعت 20:52  توسط سید حسین میرافضلی   |